MINDENESETRE
MINDENESETRE
SZMLL
Induls: 2006-05-10
     

ALKOTsOK
     

naptr

LINKEK
     


MEN
     
Tl a svnyen


animcis (szinkronizlt)

Szereplk:


Gyrt: DreamWorks Pictures
Eredeti cm: Over the hedge
Executive producer: Bill Damaschke
Forgatknyvrk: Lorne Cameron s David Hoselton, Len Blum
Producer: Bonnie Arnold
Rendez/Forgatknyvr: Karey Kirkpatrick
Rendez: Tim Johnson
Orszgos bemutat: 2006.jlius 06.


Itt a tavasz, Verne, a teknc, s erdei bartai felbrednek tli lmukbl, s indulnnak lelmet gyjteni jv tlre. Igen m, de valami szrnysg llja tjukat. Hatalmas. s zld. s flelmetes. s csupa levl. s mgsem a posts bcsi.
Hanem a SVNY.
A svny, amely keresztlszeli birodalmukat, s a tloldaln immron nem a bks, bartsgos erd van. Hanem egy furcsa, veszedelmekkel s idtlen lnyekkel teli, idegen terlet. A lakpark.


Leaszfaltozott denkert  

A film „cmszereplje” maga a Svny, amit az erdei llatok Steve-nek keresztelnek el, mivel hirtelen megjelense megrmti ket, s gy gondoljk, ha nevet adnak neki, akkor kevsb lesz ijeszt. Kathy Altieri produkcis tervez elmondja, hogy a ltszlag statikus, tmb alak levlzetet renderelni sokkal nehezebb volt, mint amilyennek ltszik. – Rnzel egy svnyre s azt hiszed ez a legknnyebb dolog a vilgon. Egy svny; csak levelek egy doboz krl. Mennyire lehet az nehz? Higgytek el, a mi svnynket hihetetlen nehz volt megvalstani, mind mvszeti, mind technikai szempontbl. Fleg az volt nagy kihvs, amikor a karakterek tstltak a svnyen.
– Megalkottunk tbb, klnbz, egyszer dizjnt fkhoz, bokrokhoz s fhz, valamint szmos olyat, amit mi „fest effektusnak” hvunk, amik kis, dszlet-ltztet nvnyek, amiket itt-ott el tudtunk helyezni az erdben – folytatja Altieri. – A szmtgpben mindezeket kombinlni, jrakombinlni, megforgatni, jranveszteni, jrafelsznezni, jrasznezni s jratextrzni lehetett, hogy megjelentsk ezt a csodlatosan gazdag erdt. Az effektus csapattal egytt dolgozva brmely ft vagy nvnyt a szksgleteinknek megfelelen tudtunk kialaktani. Valjban az erd megalkotsban a legnehezebb a szksges renderelsi id hossza az adatok puszta mennyisge miatt. Nagyon komoly technikai tmasz hatalmas sebessggel llt rendelkezsre, hogy megteremthessk ezt a sok csodlatos dolgot a httrben, mint amilyenek pldul a szellben lgyan leng falevelek.
A svny hatrvonalknt szolglt a termszetes krnyezet s a mestersges kertvrosi vilg kztt. Mindkt vilgot gy alaktottk ki, hogy szokatlan szemszgbl lthassuk azokat. – Mindenkppen az llatok szemszgbl akartuk elmeslni a trtnetet – mondja Altieri. – Ezt gy prbltuk elrni, hogy nagy figyelmet szenteltnk vilgunk alsbb rgiinak.
– A kutatmunknk nagy rsze abbl llt, hogy hason csszva kzlekedtnk, mindenhov, ahov a kis llatkk mennnek, s megnztk a dolgokat mindenfle furcsa szgbl – mondja Christian Schellewald mvszeti rendez. – Nha munkba menet meglltam, hasra fekdtem az aszfalton s fotztam. Mindenki nzett s csodlkozott, hogy vajon mit mvelek.
– Az arny igen fontos filmtechnikai elem ebben a filmben, pldul amikor a konyha akkora, mint egy katedrlis – veszi t a szt Damon O’Beirne layout vezet. – De az llatok mrete nem csak krnyezetkhz kpest, hanem az emberekhez kpest is fontos. Egy dolog megfigyelni egy mosmedve vagy tekns magassgt s megllaptani, hogy „ok, a kamert kzel kell tennem a fldhz”, de hogy azt rezzk, tnyleg ott vagyunk az llatokkal, azt szerettk volna elrni.
O’Beirne elmesli, hogy a layout csapat egyik tagja tletesen illusztrlta az elkpzelst. – Dave Morehead egy kamert kttt egy kutya htra s elengedte futni. Nagyon rdekes volt megnzni a felvtelt. Nem csak azt a szemszget mutatta meg, hanem azt is megtudtuk belle, hogy nagyjbl hogyan kell a kamernknak mozognia.
A rendezk azt is kitalltk, hogyan segtsenek a filmen dolgoz embereknek azonosulni az llatok perspektvjval. A DreamWorks Animation kampuszn ll egy tszintes garzsplet, amelynek egyik falt teljesen befutotta a repkny. Ha valaki al ll s felnz, knnyen elkpzelheti, milyen rzs lehet egy kis llat szmra, amikor eltrpl egy risi svny mellett.
– Egy 180 centi magas svny szmunkra nem olyan nagy, de ez a film arrl szl, hogy a vilgot ms perspektvbl nzzk – mondja Karey Kirkpatrick rendez. – Mindenkinek, aki ezen a filmen dolgozott, oda kellett llnia az al a fal al, hogy megrtse, milyen lehet az llatoknak ebben a helyzetben, s remlhetleg ez a felfedezs hatssal volt a munkjukra.



A terentmnyek sokflesge  

A kpregny alkoti tudtk, hogy nagy kihvs karaktereiket tltetni a filmvszonra, s elgedettek voltak az eredmnnyel. – Csak a kis fekete-fehr firkim voltak meg nekik kiindulpontknt – mondja T Lewis. – Amikor vgre lthattam az egszet letre kelni, nem voltam felkszlve r. A sznek, a gazdagsg s a szpsg... megdbbent volt. Szmomra olyan volt, mint Dorknak bestlni z birodalmba a fekete-fehr kansasi hzbl. Fantasztikus volt.
Fry egyetrt. – Mindig ijeszt ltni letre kelni az alkotsodat, elgondolkozni, hogy „gy kpzeltem ezt el a fejemben?” s az olvasink, vajon gy kpzeltk el? De csodlatos munkt vgeztek s hek maradtak a karaktereinkhez.
Kathy Altieri produkcis tervez, aki a film minden dizjn elemrt felelt a karakterektl kezdve a krnyezetkig, megjegyzi: – A kpregny karaktereinek bels vonzerejk van, de vizulisan kidolgozottabb kellett tennnk ket, hogy a kznsg rezhesse azt a kapcsolatot velk, amire a filmnkben trekedni akartunk.
A Tl a svnyen cm filmben szerepl llatokkal mr lben is tallkozhattunk, de se nem egyszer, se nem tancsos olyan kzel menni hozzjuk, ami a tanulmnyozsukhoz szksges lenne. Ehelyett Julie Scardina, a Sea World s a Busch Gardens „nagykvete”, elvitte a DreamWorks Animationhz a film fszereplit, hogy minden rszleg szemlyesen megismerkedhessen az llatokkal, amiket meg kellett terveznik s animlniuk. A csapatok megnzhettk, hogyan mozognak az llatok s megfigyelhettk, st, meg is rinthettk a szrket, tskjket vagy pncljukat.
– Az, hogy tnyleg kzelrl megfigyelhettk az llatainkat, csodlatos lehetsg volt – mondja Johnson. – Megmutatta neknk, hogy egszen klnbz testbeszdk, mozgsuk, arcuk s szemlyisgk van. Br ismerjk ezeket a fajokat, mgis sok felfedezst tettnk: a mosmedve rdekldse, az ujjaik gyorsasga, s ahogy mindent meg akarnak rinteni; a kvrks tarajos snk, amik imdnivalak voltak – senki nem szmtott arra, hogy olyanok, mint valami tsks kis macik; a blcsessg a tekns arcn; s mg a mkusok is... persze mindannyian lttuk mr ket, keresztl iramodni a parkon vagy a kertnkn, de hogy elg kzel legynk hozzjuk ahhoz, hogy lssuk az elektromossgot a szemkben... Az egsz nagyon inspirl volt. Lehetsget adott az embereinknek, hogy megbecslhessk ezeknek az llatoknak a szellemt s egynisgt, s mindez befolysolta nem csak azt, ahogyan a karakter dizjnt megkzeltettk, hanem a karakterek szemlyisgt s egyni trtnetszlt is.
A Tl a svnyen cm film aranyos, szrs llatki pontosan a szrssgk miatt komoly kihvst jelentettek a filmksztk szmra. Verne, a tekns kivtelvel minden llat szrs, s minden faj bundja klnbz sajtossgokkal br. A Tl a svnyen a DreamWorks Animation els szmtgp-animcis filmje, amiben a teljes szrzet dinamikus, vagyis a szrzet maga a fejtl a lbujjakig animlhat.
A szrzet rendszert a parka rendszerbl fejlesztettk ki, amelyet elszr a Shrek 2-ben hasznltak s a Madagaszkrhoz tovbb fejlesztettek. A Tl a svnyen cm filmhez a rendszert exponencilisan kellett bvteni. A program alapja a rengeteg „vezet szr”, amelyeket az egyes karakterek szmtgpes modelljre helyeztek s a szrzet mozgsnak sablonjaknt szolgltak. A vezet szrket manipullva az animtorok mozgatni s formzni tudtk a szrzetet – minl tbb vezet szr volt, annl finomabban tudtk irnytani. A vezet szrkhz klnbz paramtereket is hozz tudtak rendelni, gy az animtorok megvlaszthattk az egyes jelenetekben a mozgs mrtkt. A vezet szrk szmt s elhelyezkedst a cselekmnynek megfelelen llthattk be minden egyes karakteren.
Mint minden elszr hasznlt technikval, ezzel is voltak kezdetben problmk. A tarajos snk hossz, hegyes tski klnsen bonyolult feladatot jelentettek. – A tskk nagyon hosszak voltak, ezrt erteljesen kellett mozogniuk. m miutn az els jeleneteket megnztk, a tskkbl vissza kellett vgnunk, mert a snk folyton egymst dfkdtk – magyarzza Nicolas Scapel vezet karakter technikai rendez.
Hogy az animtorok irnythassk a tbbszz tskt, a karakter technikai rendezk megalkottk a „szr mgnesek” rendszert, felhasznlva a parka rendszert. Ezen kvl animlhat geometriai formkat terveztek meg azrt, hogy a szrzet vagy a tskk kvlrl eldeformldjanak, amikor hozzrnek egy trgyhoz vagy msik karakterhez.
Craig Ring vizulis effektus szakember azt mondja, hogy a szmtgp-animci lland fejldse ellenre „a dolgok mg mindig nem tudjk, hogy mikor mennek neki egymsnak. Ahnyszor a snk megfordultak, a tskik tszrtak ms karaktereket vagy trgyakat. llandan manipulltuk ket, hogy elhajoljanak az tbl. Megvilgtani is nagy kihvs volt ket, mivel a tskk hosszak, hegyesek s a sznk tmenetes. Nehz volt elrni, hogy jl nzzenek ki, de a vgeredmny megrte az erfesztst.
Mivel Verne tekns, nincs szre, de a pnclja sem jelentett egyszer feladatot. John Hill vezet animtor ezt mondja: – Verne nagy pclt hord, ezrt olyan volt animlni, mint egy kvrks, alacsony embert, nehz htizskkal, ami akadlyozza a karjait s a lbait is. Eltartott egy darabig, mg rjttnk, hogyan animljuk, mikzben jr, pldul, mert ha tl magasat lpett, a lba egyenesen tment a pnclon, s ezt nem lehetett. gyhogy ez volt az egyik a problmk kzl, amiket meg kellett oldanunk.



Az eredeti banda  

Van egy llat, ami nem csak megtanult boldogulni, de egyenesen jl is rzi magt a kertvrosok aszfaltozott s elre csomagolt vilgban. Egy vllalkoz szellem mosmedve, Stikli, megtallta a mdjt, hogy sajt javra fordtsa a tbbi llat vesztesgt.
Bruce Willis, aki a film eredetijben Stiklinek klcsnzi a hangjt, ezt mondja: – Szrakoztat volt Stikli brbe bjni. Vakmer mosmedve, az llatok birodalmnak David Addison-ja – mesli, utalva A simlis s a szende (Moonlighting) cm sorozatban alaktott szerepre. – Az vek sorn Stikli begyjttt egy csom emberek ltal hasznlt trgyat, amiket egy golftskban cipel magval – ez a sajt trkktra. Nagyon okos, de szmomra a karakter legvonzbb tulajdonsga az, hogy megmutatja a sebezhetsgt. Valjban nagyon magnyos kis mosmaci, aki belebotlik ebbe az llatcsaldba, s rjn, hogy kzjk szeretne tartozni. m a benne lak szlhmos akar tlk valamit, s a humor nagy rsze azokbl a kellemetlen helyzetekbl fakad, amelyekbe knyszerti ket. Sok vicces dolog trtnik, ami a gyerekeknek tetszeni fog, de a humor nagy rsze kifejezetten felntteknek rdott. A film ersen brlja a tlfogyasztst, s olyan tkrt tart az emberi viselkeds s ltalban a trsadalom el, amit szerintem mindenki viccesnek fog tallni.
Stikli szerencstlensgre sajt krn tanulja meg a tlfogyaszts veszlyeit, amikor elfelejti a termszet egyik fontos szablyt: csak azt vedd el, amire szksged van. Miutn egy dhs medve rajtakapja, hogy Stikli ellop tle egy kocsirakomny lelmet, a mosmacinak egyetlen hete van arra, hogy visszaszolgltassa azt, vagy az letvel kell fizetnie.
– Hogy fogja ezt megoldani? – teszi fel a krdst Johnson, s meg is vlaszolja: – Kihasznlja ezeket a naiv rtatlanokat, s csellel rveszi ket, hogy sszegyjtsenek annyi lelmet, amivel kifizetheti a medvt.
Az rtatlan csapat vezetje egy Verne nev tekns, aki a film eredetijben Garry Shandling hangjn szlal meg.
– Verne azzal van elfoglalva, hogy megvdje csaldjt a nagyszj Stiklitl, aki egyszer csak megjelenik kzttk s tveszi az irnytst – mondja Shandling. – Verne a kezdetektl fogva tart Stiklitl, mert rzi, hogy bizsereg a farkincja. Amikor ez trtnik, Verne tudja, hogy bernek kell lennie, s minden, amit Stikli tesz, szinte megrjti a farkincjt. Verne megtanult bzni az sztneiben, hiszen a csapat legidsebb s legblcsebb tagja. A teknsk faja mr tbb milli ve l itt, s sokig lnek. Szerintem Verne nagyjbl 120 ves, de, ha mondhatom gy, 70-nek nz ki, legfeljebb 75-nek... persze smink nlkl.
Mg Verne a legvatosabb a csapatban, Hami, a hiperaktv mkus a legvatlanabb. azonnal megkedveli Stiklit.
Steve Carell, aki a film eredetijben Haminak klcszni a hangjt, ezt mondja rla: – Hami mindig kitart a bartai mellett; nagyon aranyos s nagyon tud szeretni. Ha csak r gondolok, elbgm magam, mert a legdesebb llatka. Viszont nagyon rvid ideig kti le valami a figyelmt. Meglt valami jat, s azonnal rtapad, legyen az kaja, vagy egy bartja. Egszen elbvli az let, s szerintem ez az egyik legjobb tulajdonsga. A legtbbet hozza ki az letbl... ezer szzalkra felfokozva.
Hami des optimizmusnak ellenplusa Stella, a borz, aki szmra az let egyszeren bzlik.
Stella a film eredetijben Wanda Sykes hangjn szlal meg, aki megrti a karakter letfelfogst. – Stellnak minden joga megvan, hogy mogorva s ingerlkeny legyen. Ki ne lenne ilyen, ha llandan bzlene? Stella nagyszer; megrti ezt. gy gondolkozik, hogy „Ezeket a lapokat osztottk nekem. Borz vagyok. Az emberek megltnak s elrohannak. Ilyen az letem. Bzlik, de tudom, hogy bzlik, s el tudom viselni... de nem felttlenl pozitv hangnemben.



Kpregnybl a filmvszonra  

Azrt esznek, hogy ljenek. Mi azrt lnk, hogy egynk.
Elveszik, ami kell nekik, s hasznljk, amit elvesznek. Mi elvesszk, amit akarunk... aztn mg tbbet akarunk.
Valsznleg mi vagyunk a Fld legfurcsbb lnyei.
Kt jbart, egy mosmedve s egy tekns, mr tbb mint tz ve figyeli m-vilgunkat a npszer kpregny, az Over the Hedge lapjain. Michael Fry trtneteit T Lewis illusztrlta. Kpregnyk elszr 1995 jniusban jelent meg, s azta tartanak ferde tkrt elnk s mutatjk meg vilgunkat az llatok szemn keresztl.
– A helyszn nagyszer, hiszen brki, akinek kertje van, kapcsolatba kerlt mr vadon l llatokkal – magyarzza Michael Fry.
– Ez mindenkppen gy volt velem – mondja T Lewis. – Kertvrosban laktam, s gyakran lttam mkusokat s nyulakat a kertben, s mosmedvket, amik az ablakot kapartk s lelmet kerestek.
Tim Johnson rendez hozzteszi, hogy a kertekbe merszked vadon l llatokkal a vilgon brhol tallkozhatunk, nem csak amerikai kertvrosokban. – Akr Chicago, akr Prizs klvrosban jrsz; akr vidken lsz, akr nagyvrosban, mindenhol vannak olyan llatok, amiknek meg kellett tanulniuk egytt lni azzal, hogy mr jformn mindentt emberek vannak. Brhol jrsz a vilgon, taln msok az llatfajok, de a csnytevseik nagyjbl ugyanazok.
– Nzzk ezeket az llatokat s feltesszk a krdst: „Vajon mire gondolnak?” Mi azt mondjuk, hogy arra gondolnak, be akarnak jutni a konyhnkba s a htnkbe – mondja Fry nevetve.
Johnson rmutat, hogy a Tl a svnyen (Over the Hedge) cm film a kpregnyek eltrtneteknt szolgl. – Szvesen mondjuk, hogy a trtnetnk ott vgzdik, ahol a kpregny kezddik, hiszen a kpregnyben Verne s Stikli mr rgta egy furcsa prt alkotnak s bartok. A film megmutatja, hogyan tallkoztak elszr, ami lehetsget adott neknk, hogy a karaktereket egszen mshonnan kzeltsk meg. Felszabadt volt szmunka, de szorosan egyttmkdtnk Mike-kal s T-vel, hogy biztosan megmaradjunk az vilguk keretei kztt.
– Valjban mi lnk az llatok hts kertjben, nem pedig k a minkben – vli Bonnie Arnold producer. – A kpregny s most a film arrl szl, hogyan hat az llatok letre a klvros terjeszkedse, s hogyan kell alkalmazkodniuk, hogy boldoguljanak ebben az j krnyezetben.

 

BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
Men 2.
     
SZPSGPOLS
     
Szrakozs
     
FILMEK
     
RIKKNEN
     
SZTROK
     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!