 Tl a svnyen
animcis (szinkronizlt)
Orszgos bemutat: |
2006.jlius 06. |
Itt a tavasz, Verne, a teknc, s erdei bartai felbrednek tli lmukbl, s indulnnak lelmet gyjteni jv tlre. Igen m, de valami szrnysg llja tjukat. Hatalmas. s zld. s flelmetes. s csupa levl. s mgsem a posts bcsi. Hanem a SVNY. A svny, amely keresztlszeli birodalmukat, s a tloldaln immron nem a bks, bartsgos erd van. Hanem egy furcsa, veszedelmekkel s idtlen lnyekkel teli, idegen terlet. A lakpark.
Leaszfaltozott denkert |
|
 |
 |
A film „cmszereplje” maga a Svny, amit az erdei llatok Steve-nek keresztelnek el, mivel hirtelen megjelense megrmti ket, s gy gondoljk, ha nevet adnak neki, akkor kevsb lesz ijeszt. Kathy Altieri produkcis tervez elmondja, hogy a ltszlag statikus, tmb alak levlzetet renderelni sokkal nehezebb volt, mint amilyennek ltszik. – Rnzel egy svnyre s azt hiszed ez a legknnyebb dolog a vilgon. Egy svny; csak levelek egy doboz krl. Mennyire lehet az nehz? Higgytek el, a mi svnynket hihetetlen nehz volt megvalstani, mind mvszeti, mind technikai szempontbl. Fleg az volt nagy kihvs, amikor a karakterek tstltak a svnyen. – Megalkottunk tbb, klnbz, egyszer dizjnt fkhoz, bokrokhoz s fhz, valamint szmos olyat, amit mi „fest effektusnak” hvunk, amik kis, dszlet-ltztet nvnyek, amiket itt-ott el tudtunk helyezni az erdben – folytatja Altieri. – A szmtgpben mindezeket kombinlni, jrakombinlni, megforgatni, jranveszteni, jrafelsznezni, jrasznezni s jratextrzni lehetett, hogy megjelentsk ezt a csodlatosan gazdag erdt. Az effektus csapattal egytt dolgozva brmely ft vagy nvnyt a szksgleteinknek megfelelen tudtunk kialaktani. Valjban az erd megalkotsban a legnehezebb a szksges renderelsi id hossza az adatok puszta mennyisge miatt. Nagyon komoly technikai tmasz hatalmas sebessggel llt rendelkezsre, hogy megteremthessk ezt a sok csodlatos dolgot a httrben, mint amilyenek pldul a szellben lgyan leng falevelek. A svny hatrvonalknt szolglt a termszetes krnyezet s a mestersges kertvrosi vilg kztt. Mindkt vilgot gy alaktottk ki, hogy szokatlan szemszgbl lthassuk azokat. – Mindenkppen az llatok szemszgbl akartuk elmeslni a trtnetet – mondja Altieri. – Ezt gy prbltuk elrni, hogy nagy figyelmet szenteltnk vilgunk alsbb rgiinak. – A kutatmunknk nagy rsze abbl llt, hogy hason csszva kzlekedtnk, mindenhov, ahov a kis llatkk mennnek, s megnztk a dolgokat mindenfle furcsa szgbl – mondja Christian Schellewald mvszeti rendez. – Nha munkba menet meglltam, hasra fekdtem az aszfalton s fotztam. Mindenki nzett s csodlkozott, hogy vajon mit mvelek. – Az arny igen fontos filmtechnikai elem ebben a filmben, pldul amikor a konyha akkora, mint egy katedrlis – veszi t a szt Damon O’Beirne layout vezet. – De az llatok mrete nem csak krnyezetkhz kpest, hanem az emberekhez kpest is fontos. Egy dolog megfigyelni egy mosmedve vagy tekns magassgt s megllaptani, hogy „ok, a kamert kzel kell tennem a fldhz”, de hogy azt rezzk, tnyleg ott vagyunk az llatokkal, azt szerettk volna elrni. O’Beirne elmesli, hogy a layout csapat egyik tagja tletesen illusztrlta az elkpzelst. – Dave Morehead egy kamert kttt egy kutya htra s elengedte futni. Nagyon rdekes volt megnzni a felvtelt. Nem csak azt a szemszget mutatta meg, hanem azt is megtudtuk belle, hogy nagyjbl hogyan kell a kamernknak mozognia. A rendezk azt is kitalltk, hogyan segtsenek a filmen dolgoz embereknek azonosulni az llatok perspektvjval. A DreamWorks Animation kampuszn ll egy tszintes garzsplet, amelynek egyik falt teljesen befutotta a repkny. Ha valaki al ll s felnz, knnyen elkpzelheti, milyen rzs lehet egy kis llat szmra, amikor eltrpl egy risi svny mellett. – Egy 180 centi magas svny szmunkra nem olyan nagy, de ez a film arrl szl, hogy a vilgot ms perspektvbl nzzk – mondja Karey Kirkpatrick rendez. – Mindenkinek, aki ezen a filmen dolgozott, oda kellett llnia az al a fal al, hogy megrtse, milyen lehet az llatoknak ebben a helyzetben, s remlhetleg ez a felfedezs hatssal volt a munkjukra.
|
A terentmnyek sokflesge |
|
 |
 |
A kpregny alkoti tudtk, hogy nagy kihvs karaktereiket tltetni a filmvszonra, s elgedettek voltak az eredmnnyel. – Csak a kis fekete-fehr firkim voltak meg nekik kiindulpontknt – mondja T Lewis. – Amikor vgre lthattam az egszet letre kelni, nem voltam felkszlve r. A sznek, a gazdagsg s a szpsg... megdbbent volt. Szmomra olyan volt, mint Dorknak bestlni z birodalmba a fekete-fehr kansasi hzbl. Fantasztikus volt. Fry egyetrt. – Mindig ijeszt ltni letre kelni az alkotsodat, elgondolkozni, hogy „gy kpzeltem ezt el a fejemben?” s az olvasink, vajon gy kpzeltk el? De csodlatos munkt vgeztek s hek maradtak a karaktereinkhez. Kathy Altieri produkcis tervez, aki a film minden dizjn elemrt felelt a karakterektl kezdve a krnyezetkig, megjegyzi: – A kpregny karaktereinek bels vonzerejk van, de vizulisan kidolgozottabb kellett tennnk ket, hogy a kznsg rezhesse azt a kapcsolatot velk, amire a filmnkben trekedni akartunk. A Tl a svnyen cm filmben szerepl llatokkal mr lben is tallkozhattunk, de se nem egyszer, se nem tancsos olyan kzel menni hozzjuk, ami a tanulmnyozsukhoz szksges lenne. Ehelyett Julie Scardina, a Sea World s a Busch Gardens „nagykvete”, elvitte a DreamWorks Animationhz a film fszereplit, hogy minden rszleg szemlyesen megismerkedhessen az llatokkal, amiket meg kellett terveznik s animlniuk. A csapatok megnzhettk, hogyan mozognak az llatok s megfigyelhettk, st, meg is rinthettk a szrket, tskjket vagy pncljukat. – Az, hogy tnyleg kzelrl megfigyelhettk az llatainkat, csodlatos lehetsg volt – mondja Johnson. – Megmutatta neknk, hogy egszen klnbz testbeszdk, mozgsuk, arcuk s szemlyisgk van. Br ismerjk ezeket a fajokat, mgis sok felfedezst tettnk: a mosmedve rdekldse, az ujjaik gyorsasga, s ahogy mindent meg akarnak rinteni; a kvrks tarajos snk, amik imdnivalak voltak – senki nem szmtott arra, hogy olyanok, mint valami tsks kis macik; a blcsessg a tekns arcn; s mg a mkusok is... persze mindannyian lttuk mr ket, keresztl iramodni a parkon vagy a kertnkn, de hogy elg kzel legynk hozzjuk ahhoz, hogy lssuk az elektromossgot a szemkben... Az egsz nagyon inspirl volt. Lehetsget adott az embereinknek, hogy megbecslhessk ezeknek az llatoknak a szellemt s egynisgt, s mindez befolysolta nem csak azt, ahogyan a karakter dizjnt megkzeltettk, hanem a karakterek szemlyisgt s egyni trtnetszlt is. A Tl a svnyen cm film aranyos, szrs llatki pontosan a szrssgk miatt komoly kihvst jelentettek a filmksztk szmra. Verne, a tekns kivtelvel minden llat szrs, s minden faj bundja klnbz sajtossgokkal br. A Tl a svnyen a DreamWorks Animation els szmtgp-animcis filmje, amiben a teljes szrzet dinamikus, vagyis a szrzet maga a fejtl a lbujjakig animlhat. A szrzet rendszert a parka rendszerbl fejlesztettk ki, amelyet elszr a Shrek 2-ben hasznltak s a Madagaszkrhoz tovbb fejlesztettek. A Tl a svnyen cm filmhez a rendszert exponencilisan kellett bvteni. A program alapja a rengeteg „vezet szr”, amelyeket az egyes karakterek szmtgpes modelljre helyeztek s a szrzet mozgsnak sablonjaknt szolgltak. A vezet szrket manipullva az animtorok mozgatni s formzni tudtk a szrzetet – minl tbb vezet szr volt, annl finomabban tudtk irnytani. A vezet szrkhz klnbz paramtereket is hozz tudtak rendelni, gy az animtorok megvlaszthattk az egyes jelenetekben a mozgs mrtkt. A vezet szrk szmt s elhelyezkedst a cselekmnynek megfelelen llthattk be minden egyes karakteren. Mint minden elszr hasznlt technikval, ezzel is voltak kezdetben problmk. A tarajos snk hossz, hegyes tski klnsen bonyolult feladatot jelentettek. – A tskk nagyon hosszak voltak, ezrt erteljesen kellett mozogniuk. m miutn az els jeleneteket megnztk, a tskkbl vissza kellett vgnunk, mert a snk folyton egymst dfkdtk – magyarzza Nicolas Scapel vezet karakter technikai rendez. Hogy az animtorok irnythassk a tbbszz tskt, a karakter technikai rendezk megalkottk a „szr mgnesek” rendszert, felhasznlva a parka rendszert. Ezen kvl animlhat geometriai formkat terveztek meg azrt, hogy a szrzet vagy a tskk kvlrl eldeformldjanak, amikor hozzrnek egy trgyhoz vagy msik karakterhez. Craig Ring vizulis effektus szakember azt mondja, hogy a szmtgp-animci lland fejldse ellenre „a dolgok mg mindig nem tudjk, hogy mikor mennek neki egymsnak. Ahnyszor a snk megfordultak, a tskik tszrtak ms karaktereket vagy trgyakat. llandan manipulltuk ket, hogy elhajoljanak az tbl. Megvilgtani is nagy kihvs volt ket, mivel a tskk hosszak, hegyesek s a sznk tmenetes. Nehz volt elrni, hogy jl nzzenek ki, de a vgeredmny megrte az erfesztst. Mivel Verne tekns, nincs szre, de a pnclja sem jelentett egyszer feladatot. John Hill vezet animtor ezt mondja: – Verne nagy pclt hord, ezrt olyan volt animlni, mint egy kvrks, alacsony embert, nehz htizskkal, ami akadlyozza a karjait s a lbait is. Eltartott egy darabig, mg rjttnk, hogyan animljuk, mikzben jr, pldul, mert ha tl magasat lpett, a lba egyenesen tment a pnclon, s ezt nem lehetett. gyhogy ez volt az egyik a problmk kzl, amiket meg kellett oldanunk.
|
Az eredeti banda |
|
 |
 |
Van egy llat, ami nem csak megtanult boldogulni, de egyenesen jl is rzi magt a kertvrosok aszfaltozott s elre csomagolt vilgban. Egy vllalkoz szellem mosmedve, Stikli, megtallta a mdjt, hogy sajt javra fordtsa a tbbi llat vesztesgt. Bruce Willis, aki a film eredetijben Stiklinek klcsnzi a hangjt, ezt mondja: – Szrakoztat volt Stikli brbe bjni. Vakmer mosmedve, az llatok birodalmnak David Addison-ja – mesli, utalva A simlis s a szende (Moonlighting) cm sorozatban alaktott szerepre. – Az vek sorn Stikli begyjttt egy csom emberek ltal hasznlt trgyat, amiket egy golftskban cipel magval – ez a sajt trkktra. Nagyon okos, de szmomra a karakter legvonzbb tulajdonsga az, hogy megmutatja a sebezhetsgt. Valjban nagyon magnyos kis mosmaci, aki belebotlik ebbe az llatcsaldba, s rjn, hogy kzjk szeretne tartozni. m a benne lak szlhmos akar tlk valamit, s a humor nagy rsze azokbl a kellemetlen helyzetekbl fakad, amelyekbe knyszerti ket. Sok vicces dolog trtnik, ami a gyerekeknek tetszeni fog, de a humor nagy rsze kifejezetten felntteknek rdott. A film ersen brlja a tlfogyasztst, s olyan tkrt tart az emberi viselkeds s ltalban a trsadalom el, amit szerintem mindenki viccesnek fog tallni. Stikli szerencstlensgre sajt krn tanulja meg a tlfogyaszts veszlyeit, amikor elfelejti a termszet egyik fontos szablyt: csak azt vedd el, amire szksged van. Miutn egy dhs medve rajtakapja, hogy Stikli ellop tle egy kocsirakomny lelmet, a mosmacinak egyetlen hete van arra, hogy visszaszolgltassa azt, vagy az letvel kell fizetnie. – Hogy fogja ezt megoldani? – teszi fel a krdst Johnson, s meg is vlaszolja: – Kihasznlja ezeket a naiv rtatlanokat, s csellel rveszi ket, hogy sszegyjtsenek annyi lelmet, amivel kifizetheti a medvt. Az rtatlan csapat vezetje egy Verne nev tekns, aki a film eredetijben Garry Shandling hangjn szlal meg. – Verne azzal van elfoglalva, hogy megvdje csaldjt a nagyszj Stiklitl, aki egyszer csak megjelenik kzttk s tveszi az irnytst – mondja Shandling. – Verne a kezdetektl fogva tart Stiklitl, mert rzi, hogy bizsereg a farkincja. Amikor ez trtnik, Verne tudja, hogy bernek kell lennie, s minden, amit Stikli tesz, szinte megrjti a farkincjt. Verne megtanult bzni az sztneiben, hiszen a csapat legidsebb s legblcsebb tagja. A teknsk faja mr tbb milli ve l itt, s sokig lnek. Szerintem Verne nagyjbl 120 ves, de, ha mondhatom gy, 70-nek nz ki, legfeljebb 75-nek... persze smink nlkl. Mg Verne a legvatosabb a csapatban, Hami, a hiperaktv mkus a legvatlanabb. azonnal megkedveli Stiklit. Steve Carell, aki a film eredetijben Haminak klcszni a hangjt, ezt mondja rla: – Hami mindig kitart a bartai mellett; nagyon aranyos s nagyon tud szeretni. Ha csak r gondolok, elbgm magam, mert a legdesebb llatka. Viszont nagyon rvid ideig kti le valami a figyelmt. Meglt valami jat, s azonnal rtapad, legyen az kaja, vagy egy bartja. Egszen elbvli az let, s szerintem ez az egyik legjobb tulajdonsga. A legtbbet hozza ki az letbl... ezer szzalkra felfokozva. Hami des optimizmusnak ellenplusa Stella, a borz, aki szmra az let egyszeren bzlik. Stella a film eredetijben Wanda Sykes hangjn szlal meg, aki megrti a karakter letfelfogst. – Stellnak minden joga megvan, hogy mogorva s ingerlkeny legyen. Ki ne lenne ilyen, ha llandan bzlene? Stella nagyszer; megrti ezt. gy gondolkozik, hogy „Ezeket a lapokat osztottk nekem. Borz vagyok. Az emberek megltnak s elrohannak. Ilyen az letem. Bzlik, de tudom, hogy bzlik, s el tudom viselni... de nem felttlenl pozitv hangnemben.
|
Kpregnybl a filmvszonra |
|
 |
 |
Azrt esznek, hogy ljenek. Mi azrt lnk, hogy egynk. Elveszik, ami kell nekik, s hasznljk, amit elvesznek. Mi elvesszk, amit akarunk... aztn mg tbbet akarunk. Valsznleg mi vagyunk a Fld legfurcsbb lnyei. Kt jbart, egy mosmedve s egy tekns, mr tbb mint tz ve figyeli m-vilgunkat a npszer kpregny, az Over the Hedge lapjain. Michael Fry trtneteit T Lewis illusztrlta. Kpregnyk elszr 1995 jniusban jelent meg, s azta tartanak ferde tkrt elnk s mutatjk meg vilgunkat az llatok szemn keresztl. – A helyszn nagyszer, hiszen brki, akinek kertje van, kapcsolatba kerlt mr vadon l llatokkal – magyarzza Michael Fry. – Ez mindenkppen gy volt velem – mondja T Lewis. – Kertvrosban laktam, s gyakran lttam mkusokat s nyulakat a kertben, s mosmedvket, amik az ablakot kapartk s lelmet kerestek. Tim Johnson rendez hozzteszi, hogy a kertekbe merszked vadon l llatokkal a vilgon brhol tallkozhatunk, nem csak amerikai kertvrosokban. – Akr Chicago, akr Prizs klvrosban jrsz; akr vidken lsz, akr nagyvrosban, mindenhol vannak olyan llatok, amiknek meg kellett tanulniuk egytt lni azzal, hogy mr jformn mindentt emberek vannak. Brhol jrsz a vilgon, taln msok az llatfajok, de a csnytevseik nagyjbl ugyanazok. – Nzzk ezeket az llatokat s feltesszk a krdst: „Vajon mire gondolnak?” Mi azt mondjuk, hogy arra gondolnak, be akarnak jutni a konyhnkba s a htnkbe – mondja Fry nevetve. Johnson rmutat, hogy a Tl a svnyen (Over the Hedge) cm film a kpregnyek eltrtneteknt szolgl. – Szvesen mondjuk, hogy a trtnetnk ott vgzdik, ahol a kpregny kezddik, hiszen a kpregnyben Verne s Stikli mr rgta egy furcsa prt alkotnak s bartok. A film megmutatja, hogyan tallkoztak elszr, ami lehetsget adott neknk, hogy a karaktereket egszen mshonnan kzeltsk meg. Felszabadt volt szmunka, de szorosan egyttmkdtnk Mike-kal s T-vel, hogy biztosan megmaradjunk az vilguk keretei kztt. – Valjban mi lnk az llatok hts kertjben, nem pedig k a minkben – vli Bonnie Arnold producer. – A kpregny s most a film arrl szl, hogyan hat az llatok letre a klvros terjeszkedse, s hogyan kell alkalmazkodniuk, hogy boldoguljanak ebben az j krnyezetben.
|
|