|
|
Hollywood az elmlt vekben rkapott a kpregnyek adaptlsra, de azrt idrl-idre feltnik egy megfilmestett regny bestseller is a vsznon. Legutbb az Egy gsa emlkirataival prbltak biztosnak tn djakat s vagyonokat besprni (igen mrskelt sikerrel), most A Da Vinci-kd kerlt sorra. Dan Brown minden karcsonyi knyvszezonra jelentkezik egy kellen vastag s tudomnyosnak tn knyvvel, de eddig a katolikus egyhz alapvetseit megkrdjelez ponyvja vltotta ki messze a legnagyobb visszhangot. A Jzus Krisztus s Mria Magdolna kzs gyereknek ktezer ves titkt ezer ve rz templomos lovagrend trtnete mg rejtett egyszer kalandregny ktsgtelenl magval ragadra sikeredett, az egyhz ellenkezse pedig olyan ingyen reklmot biztostott szmra, amely millikhoz juttatta el. Annak vizsglata mr nmagban rdekes lenne, hogy mirt rezte gy j nhny magas rang pap, hogy komolyan kell vennie a knyvben lertakat (s mg inkbb: a knyvet magt), s reaglnia kell – a regny mindenesetre kiss olyannak hatott, mint Umberto Eco Foucoult-ingjnak leegyszerstett s popularizlt vltozata.
ppen ez a leegyszersts s Brown pongyola stlusa tette alkalmass a knyvet a megfilmestsre. Az egy nap alatt jtszd trtnet, az egysk karakterek, a cselekmnykzpontsg mind egy prgs kalandfilmrt kiltanak. Mi az oka annak, hogy mgsem egy jabb Indiana Jones-t, vagy legalbb egy Nemzet aranyt ltunk? Az alapszitucik nem sokban klnbznek, az intellektulis htter, rejtvnyek megoldsval elrejut kincsvadsz figurja kr pl mindhrom film, csak ppen jelen esetben a filmksztk nem tudtak szabadulni az eredeti m (kpzelt) slytl. Ron Howard rendez (Egy csodlatos elme stb.) hiba beszli jobban a filmnyelvet, mint Dan Brown az irodalmit, kt pad kztt a fldre esik: filmje kalandfilmnek tl komolykod s merev, ahhoz viszont nincs benne mgttes s hangulat, hogy misztikus thrillerknt megllja a helyt. Mozija csak gy csinl, mintha lenne ttje, s br ez nhol elnyre vlik (pl. a knyv befejezse igencsak hiteltelen volt az vezredes, vilgmret sszeeskvsbl kistl fhssel, aki mintha csak a jtsztrrl menne haza – itt legalbb nincs ilyen rzsnk), leginkbb az akcijeleneteknl rezzk htultjt. A vgy, hogy mindent belepakoljanak a filmbe, ami a knyvben benne volt, csnyn visszat: a folyamatos prgsbl gyakran kapkods lesz, a karakterek motivci nem tisztk, az ldzsek s ltalban a mozgalmas rszek sszecsapottak, sokkal rvidebbek, mint lennik kne - mire magukkal ragadnnak, mr vgk is. Az zenet egyrtelm: itt nem az akci szmt, hanem a tbb ezerves kultra seklyesen bemutatott mtosza, egy olyan trtnelmi tvlat, amellyel a mai Amerika nem rendelkezik. Hollywood megint tl komolyan vette magt. Volt a kezben egy j kalandfilmes alap, amit nem mert lecsupasztva filmre vinni.
Igazsgtalanok lennnek a filmmel szemben, ha legalbb pr szt nem rnnk arrl, hogy profin ssze van rakva, kt s fl rn keresztl lekt, mg nhny rdekes vizulis effektust is kapunk benne s sszessgben jobb, mint a regny. Az persze rkre krds marad, hogy ha az egyhz nem tmadja oly hevesen Brownt, akkor ki lenne kvncsi erre az egszre. Az mindenesetre valsznsthet, hogy msik filmmel nyitottk volna meg a Cannes-i Filmfesztivlt | |